Ooit gehoord van narrowcasting en benieuwd wat je hiermee kan? Narrowcasting is een manier van het overbrengen van informatie middels digitale middelen. Het wordt ook wel beeldcommunicatie genoemd, of digital signage. In de praktijk houdt het in dat je informatie weergeeft op een beeldscherm. Het doel kan puur informeren zijn, zoals de NS doet op haar treinstations middels de schermen op perrons en in de vertrekhal. Ook zetten veel bedrijven en organisaties narrowcasting schermen in om hun personeel op de hoogte te brengen van belangrijke ontwikkelingen. Denk aan verkooptargets, roosterwijzigingen en vervoersbewegingen. Een ander doel van beeldcommunicatie is het aanzetten tot aankopen doen. Zo zetten steeds meer winkels dit middel in om klanten te wijzen op speciale aanbiedingen. Ten slotte kunnen bedrijven op deze manier adverteren buiten hun eigen omgeving; bijvoorbeeld via advertenties die op schermen in het openbaar vervoer te zien zijn.

Het nut van narrowcasting voor interne communicatie

Digital signage heeft veel voordelen, zeker wanneer je het vergelijkt met traditionelere communicatiemiddelen zoals papieren briefings, presentaties of e-mails. Waar een e-mail geregeld ongelezen blijft, zal informatie op een beeldscherm veel beter bij de ontvanger overkomen. Zeker wanneer deze zich gedurende lange tijd in dezelfde ruimte bevindt als het scherm, zoals het geval is op de werkvloer. Door de ondersteuning met beeld en grafische effecten blijft de boodschap tevens langer hangen dan wanneer deze uit louter woorden bestaan. Beeldcommunicatie doet interne informatie-uitwisseling dan ook een stuk vlotter verlopen. Handmatig ontvangers selecteren of moeten reageren op reply-mails is hiermee verleden tijd. 

Digital signage voor commerciële doeleinden

Ook vanuit commercieel oogpunt is narrowcasten zeer interessant. Wanneer de adverteerder het goed aanpakt, leidt het zeker tot meer verkopen. Het vormgeven van een passende inhoud en pakkende boodschap is hierbij cruciaal, zodat de doelgroep zich aangesproken voelt. Een winkelier kan ervoor kiezen om in het eigen pand of in diens etalage gebruik te maken van beeldschermen, om zo de klantbinding te verbeteren en aankopen direct te stimuleren. Maar adverteren kan ook zeker buiten de deur, om zo een nieuwe doelgroep aan te boren en klanten naar de winkel te krijgen. In de publieke ruimte zijn er tegenwoordig veel mogelijkheden tot adverteren. Denk aan schermen in het openbaar vervoer of in wachtkamers. Digital signage heeft een groot voordeel  ten opzichte van ouderwetse reclamespotjes op televisie en websites: de ontvanger beschikt niet over een muis of afstandsbediening, en is dus niet in de mogelijkheid om weg te zappen.   

Narrowcasting schermen

Het ene beeldscherm is het andere niet, en er zijn dan ook veel aanbieders op de markt. Let bij de aanschaf van narrowcasting schermen op de specificaties en mogelijkheden die deze bieden. Er zijn bijvoorbeeld schermen op de markt die een touchscreenfunctionaliteit hebben. Voor specifieke doelgroepen kan dit een uitkomst zijn. Denk aan real time information centres, waar het snel kunnen schakelen tussen informatiebronnen een pre zal zijn. Ook tijdens interne communicatie via presentaties biedt een touchscreen uitkomst: zo kan een gehele presentatie dynamisch worden afgedraaid, waarbij de nodige zijsprongen niet leiden tot aandachtsverlies van de rode draad. Veel scholen gebruiken daarom narrowcasting schermen met een touchscreen. Een tweede punt van aandacht bij schermen is de resolutie: hoe hoger deze is, hoe beter de ontvanger de aandacht erbij zal kunnen houden. Niet geheel onbelangrijk, zowel bij interne als externe communicatie.