Ben je ondernemer? Dan is de kans groot dat je er vroeg of laat mee te maken krijgt: klanten die niet willen of kunnen betalen. Erg storend, omdat jij jouw rekeningen wél gewoon moet betalen en daarom tijdig je zuurverdiende centen binnen wilt krijgen. Het innen van een niet-betaalde rekening kost bovendien ontzettend veel kostbare tijd en energie. Laat het dus niet zover komen dat je een incassobureau of zelfs een deurwaarderskantoor uit Den Haag moet inschakelen, maar wees wanbetalers voor. Met de volgende tips voorkom je ze!

Vooraf onderzoek doen

Allereerst is het bij een nieuwe klant, met wie je dus nog niet eerder hebt samengewerkt, verstandig om vooraf enig onderzoek te doen. Dit hoeft nog niet eens een uitgebreide BKR-check te zijn (als het niet om enorme bedragen gaat), maar een rondje door Google en social media kan je al een hoop inzicht geven. Zoek zowel op de bedrijfsnaam als op de naam van de eigenaar. Stuit je op allerlei onheilspellende berichten over bijvoorbeeld eerdere faillissementen of wanbetalingen? Dan is dit het sein dat je deze potentiële klant beter kunt laten varen, om jezelf een hoop ellende te besparen.

Werk bij nieuwe klanten in termijnen

Heb je geen aanwijzingen die reden geven om een nieuwe klant te wantrouwen, maar gaat het wel om een grote opdracht, waarmee aanzienlijke bedragen gemoeid zijn? Dan is het sterk aan te bevelen om de klant deels vooraf te laten betalen. Dit geeft je een stukje zekerheid. Bied je een dienst aan, bespreek dan met de klant om in termijnen te betalen. Merk je gaandeweg de werkzaamheden dat betalingen uitblijven, dan kun je alsnog de stekker eruit trekken en de schade voor jezelf beperken.

Duidelijk rente vermelden bij uitblijven betaling

Wanneer een klant weigert te betalen, bepaalt de wet dat je een bepaald percentage rente mag berekenen over het openstaande bedrag. Dit boetebedrag loopt op naarmate de betaling langer uitblijft. Wel is van belang om de klant hier van tevoren middels de algemene voorwaarden op te wijzen. Dit schrikt mogelijk af en geeft je extra houvast, mocht de zaak uiteindelijk voor de rechter komen.

Tijdig herinneren

Verder is het van belang om een klant op tijd te herinneren aan zijn of haar betalingsverplichting, wanneer een factuur blijft openstaan. Net zolang wachten tot de betalingstermijn verstreken is en dan meteen een incassobureau inschakelen is niet echt tactisch. Deze klant zul je in dat geval hoe dan ook verliezen. Bovendien kan het natuurlijk altijd zo zijn dat er geen kwade wil bij komt kijken en de klant écht eenvoudigweg vergeten heeft te betalen. Een fatsoenlijke, vriendelijk mail kan de boel in dit geval gemakkelijk oplossen, zonder dat de relatie in gevaar komt.

Dreigen met een incassobureau of deurwaarder

Blijft een reactie uit na je eerste vriendelijke herinnering per e-mail? Dan kun je het best hierna de klant bellen. Blijft opnieuw vriendelijk, ondanks dat je je inmiddels behoorlijk zult opwinden. Sorteert dit evenmin effect, dan is het tijd voor een schriftelijke aanmaning. Dit is een formele brief, waarin je de wanbetaler sommeert binnen een bepaalde termijn (vaak een week of twee weken) te betalen. Geef hierin duidelijk aan dat de factuur anders uit handen wordt gegeven aan een incassobureau of deurwaarder. Dit laatste kan net de afschrikwekkende prikkel zijn voor de wanbetaler om toch overstag te gaan.