Ga je voor een webshop of fysieke winkel?

Online shoppen is misschien wel één van de grootste en meest belangrijke ontwikkelingen van de 21ste eeuw. Toch draaien de meeste webshops verlies. Ondernemers staan voor een groter dilemma dan ooit: ga ik een webshop beginnen of openen ik een fysieke winkel?

Internetaankopen

Nederlanders kochten vorig jaar voor 4,5 miljard euro op het internet. Dat klinkt als veel, maar dat is nog geen 5% van de totale omzet in de detailhandel. Je zou dus kunnen concluderen dat de meeste mensen liever hun producten kopen in een fysieke winkel, toch is er sprake van een ontzettende groei in het aantal internetaankopen. In 2018 was dit namelijk een totale groei van 18%.

Voordelen webshop

De markt is er dus echt wel voor. Daarnaast zijn er nog veel meer voordelen aan het runnen van een webshop. Ten eerste is en webshop een supersnelle en betaalbare vorm van een startup. Zo bespaar je veel kosten, aangezien je ook geen kantoorpand hoeft te kopen. Je kan ook een uitgebreid assortiment aanbieden én je bent bij wijze van spreken 24/7 geopend, klanten kunnen altijd bij jou terecht.

Voordelen winkel

Ook een echte winkel kent natuurlijke vele voordelen. Het grootste voordeel is dat je persoonlijk advies kan geven, al helemaal wanneer je goed bent in het sales-vak is dit een groot voordeel. Je kunt direct inspelen op de reacties en gevoelens van de klant, en reageren op verkoopsignalen. Je bouwt zo meer vertrouwen op en de kans op longterm-relationships is groter. Nadelen zijn dat je hogere variable kosten hebt, gebonden bent aan openingstijden en personeel aan moet nemen,

Bron: sepay, www.sepay.nl