Ga je voor een webshop of fysieke winkel?
Online shoppen is misschien wel één van de grootste en meest belangrijke ontwikkelingen van de 21ste eeuw. Toch draaien de meeste webshops verlies. Ondernemers staan voor een groter dilemma dan ooit: ga ik een webshop beginnen of openen ik een fysieke winkel?
Internetaankopen
Nederlanders kochten vorig jaar voor 4,5 miljard euro op het internet. Dat
klinkt als veel, maar dat is nog geen 5% van de totale omzet in de
detailhandel. Je zou dus kunnen concluderen dat de meeste mensen liever hun
producten kopen in een fysieke winkel, toch is er sprake van een ontzettende
groei in het aantal internetaankopen. In 2018 was dit namelijk een totale groei
van 18%.
Voordelen webshop
De markt is er dus echt wel voor. Daarnaast zijn er nog veel meer voordelen aan
het runnen van een webshop. Ten eerste is en webshop een supersnelle en
betaalbare vorm van een startup. Zo bespaar je veel kosten, aangezien je ook
geen kantoorpand hoeft te kopen. Je kan ook een uitgebreid assortiment
aanbieden én je bent bij wijze van spreken 24/7 geopend, klanten kunnen altijd
bij jou terecht.
Voordelen winkel
Ook een echte winkel kent natuurlijke vele voordelen. Het grootste voordeel is
dat je persoonlijk advies kan geven, al helemaal wanneer je goed bent in het
sales-vak is dit een groot voordeel. Je kunt direct inspelen op de reacties en
gevoelens van de klant, en reageren op verkoopsignalen. Je bouwt zo meer vertrouwen
op en de kans op longterm-relationships is groter. Nadelen zijn dat je hogere
variable kosten hebt, gebonden bent aan openingstijden en personeel aan moet
nemen,
Bron: sepay, www.sepay.nl