Het is voor een bedrijf erg belangrijk om met de tijd mee te gaan. Je moet als bedrijf zijnde je klanten elke keer in hun behoeften kunnen blijven voorzien. Dit kan soms best moeilijk zijn. Je spot veel verschillende trends op dezelfde momenten. Lang niet alle trends blijven en worden populair. Vaak zijn het periodes en worden deze trends even later weer in de prullenbak gegooid. Het gevaar hiervan is dat jij jouw product aan hebt gepast op die trend.

De verandering is dus mislukt en je moet verder kijken. Weer zijn er enorm veel trends, maar op welke trend ga je deze keer focussen? En hoe weet je welke trend blijft?

Hoe herken ik een trend?

Het kan soms erg moeilijk zijn om een trend te vinden. Gelukkig zijn er tegenwoordig een hele hoop manieren om een trend al vroeg te spotten. Een van die handige manieren is het vroegsignaleren van Future Consultants. Door middel van deze methode weet je precies welke trends er zijn en hoe populair ze zijn. Het is eigenlijk een soort van trendonderzoek waardoor het inzichtelijk wordt welke trends er op welk moment er zijn en zijn geweest. Door de populariteit en door het gebruik van een gezond verstand weet je precies waar je je als bedrijf op moet gaan focussen.

Wat doe ik met een trend?

Als je eenmaal een trend hebt gevonden, is de volgende stap aan de beurt. De volgende stap is het scenariodenken. Bij het scenariodenken ga je nadenken over de trend. Hoe groot is de kans dat deze trend blijft en hoe groot is de kans dat jij het product aan moet passen? Dit schrijf je allemaal uit tijdens het scenariodenken.