In de marketing is B2B Lead Generation een aparte tak van marketing. Deze vorm van marketing richt zich op de handel tussen bedrijven. B2B Lead Generation doet dus geen pogingen om consumenten te interesseren voor producten. In het geval van Kelson is dat ook niet relevant. Dat bedrijf houdt zijn vrijwel uitsluitend bezig met marketing in de offshore industrie. Je zou misschien verwachten dat dit een vrij kleine wereld is, maar dat valt best mee. Er zijn tal van leveranciers die hun producten aanbieden en marketing helpt enorm om de omzet te vergroten.

Het doel van B2B Lead Generation

Bij B2B Lead Generation gaat men ervan uit dat klanten die producten willen afnemen een aantal stadia doorlopen. De eerste fase is dat een klant zich aan het oriënteren is op een mogelijke leverancier. Zo’n klant is informatie aan het verzamelen, maar nog niet bereid om een opdracht of een bestelling te plaatsen. Als hij een stapje verder is zal hij actief informatie opvragen bij een bedrijf. Hij heeft het product of dienst wel nodig maar twijfelt nog of hij een bestelling plaatst. Potentiële klanten hebben die twijfel niet meer. Het doel van B2B Lead Generation is klanten naar de juiste leverancier te leiden.

De instrumenten van B2B Lead Generation

Het is de kunst om de route die door potentiële klanten wordt doorlopen bij het aanschaffen van een product te beïnvloeden. Dat kan op een aantal manieren. Ten eerste door een zoekwoordenstrategie. Die wordt opgesteld voor het ‘gewone’ zoekgedrag via internet, maar ook voor social media en een typisch zakelijk medium als LinkedIn. Blogs zijn ook erg belangrijk. In een blog is vakkennis te verspreiden, maar die wordt uiteraard gekoppeld aan een aanbieding voor een product of dienst. B2B Lead Generation is dus een specifieke tak van marketing.