Bedrijven zijn er zich in de afgelopen decennia steeds beter van bewust geworden dat een loyaliteitsprogramma een goede methode is voor klantenbinding. In commercieel opzicht is dat erg belangrijk. Want als klanten jouw bedrijf interessant vinden zullen ze na een eerste aankoop vaker iets bij jouw willen kopen. Met een loyaliteitsprogramma kun je dat stimuleren, bijvoorbeeld met exclusieve aanbiedingen, leuke attenties en interessante nieuwtjes over je bedrijf of je producten. Voordat je een loyaliteitsprogramma gaat opzetten is het van belang om eerst goed onderzoek te doen naar je potentiële klanten. DBF kan je daarbij helpen.
Loyaliteitsprogramma op maat
De effectiviteit van een loyaliteitsprogramma is afhankelijk van jouw klantenkennis. Je moet weten wat hij leuk vindt en welke producten hij nodig heeft. Pas dan kun je een goede keuze maken voor het soort medium dat je wilt gebruiken voor het loyaliteitsprogramma en hoe je de communicatie met de klant gaat voeren. Een goede methode om je klant te leren kennen is een onderzoek naar de zogenoemde klantreis. Dat betekent dat er wordt geanalyseerd hoe een klant bij jouw producten terecht is gekomen voordat hij een aankoop heeft gedaan. Je weet dan van welke communicatiemiddelen hij gebruik maakt welke trefwoorden hem triggeren.
De klantreis
Na een klantreis heb je een idee wat het profiel van jouw klanten gaat zijn. Op basis van dat profiel kun je één of meerdere communicatiekanalen kiezen en dan kan je loyaliteitsprogramma starten. Maak tijdens het gebruik van dat programma goed gebruik van de informatie die daaruit te destilleren is. Op die manier leer je je klanten steeds beter kennen. Dat is een garantie voor goede verkopen van de producten die je in het assortiment hebt. Gebruik bij de klantcontacten je fantasie. Mensen vinden het leuk als ze af en toe worden verrast.