Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Snapchat. Social media trekken steeds meer mensen naar internet. Deze platforms, die eerst verband hielden met een hobby, zijn uitgegroeid tot echte marketingfunctie voor bedrijven.
Het is nu essentieel en essentieel voor laatstgenoemden om te leren hoe ze het kunnen gebruiken om nieuwe doelen aan te pakken en hun markt te ontwikkelen. Dit nieuwe communicatiekanaal maakt het niet alleen mogelijk om de aanwezigheid van het bedrijf op internet te versterken, maar ook om het aantal klanten te vergroten en toekomstige medewerkers anders aan te werven. Als het bezitten van een website en social media marketing lange tijd een eenvoudig pluspunt was voor bedrijven, is het tegenwoordig niet meer denkbaar om zonder hen te doen. Bedrijven die het internet dreigen te negeren, missen het belangrijkste element van de marketingstrategie voor merkontwikkeling.
Voortdurende groei
Vooral social media marketing kanalen hebben de afgelopen 10 jaar een exponentiële groei doorgemaakt. Hun grote voordeel is hun eenvoud en snelheid. Voor de meeste gebruikers zijn ze intuïtief, hebben ze geen instructies nodig en bieden ze geen problemen om toegang te krijgen tot informatie. Het is voldoende dat een internetgebruiker een product, een dienst of een persoon ontdekt die hem interesseert, zodat hij onmiddellijk zijn hele gemeenschap op de hoogte brengt. Het potentieel van sociale netwerken is daarom enorm voor bedrijven die hun klantenbestand, hun merkimago en hun omzet willen ontwikkelen. Het grote voordeel van netwerken is ook de mogelijkheid om een panel van mensen te beïnvloeden op basis van hun interesses, maar zonder het gevoel te hebben geleid te worden.
Directe feedback van klanten
Het voordeel van social media is de directe communicatie. Het is een direct communicatiekanaal waarmee gebruikers hun ervaring met het product van de dienst kunnen delen. Dit is een aspect dat niet altijd terug te vinden is op andere marketing- en communicatiemedia. Door jouw bedrijf bloot te stellen aan social media marketing, neem je natuurlijk het risico van negatieve merk beschadigende opmerkingen. Dit moet niet worden gezien als een gevaar, maar integendeel als een kans om terug te keren van de negatieve mening en de gebruiker een individuele oplossing te bieden.